Reclame |
Selected item |
Wielervereniging ‘aan het elastiek’ haalt € 10.000,- op met een sponsortocht en schenkt dit gehele bedrag aan de lokale kinderboerderij ‘het gezapige biggetje’. ‘Aan het elastiek’ en ‘het gezapige biggetje’ vinden het beiden belangrijk dat alle lokale kinderen op een speelse manier respect krijgen en verantwoordelijkheid voelen voor (huis)dieren en de natuur in het algemeen.
Kinderboerderij ‘het gezapige biggetje’ geeft € 2.000,- uit aan voeding en medicijnen voor de boerderijdieren en besluit de overige € 8.000,- in te zetten om het terrein op orde te houden. Ze besluiten hiervoor de scoutingvereniging ‘de vrolijke verkenners’ te benaderen. ‘De vrolijke verkenners’ zijn namelijk geld in aan het zamelen voor een dagje uit met de gehandicapte kinderen van opvangcentrum ‘syndroom van up’. Afgesproken wordt dat ‘de vrolijke verkenners’ een jaar lang elke zaterdag 2 uur komen helpen. In ruil hiervoor krijgen zij € 8.000,- om een dagje uit voor opvangcentrum ‘syndroom van up’ te organiseren.
Scoutingvereniging ‘de vrolijke verkenners’ doneert het gehele bedrag aan opvangcentrum ‘syndroom van up’. Er wordt een sportdag georganiseerd bij tennisvereniging ‘de ballen’. € 3.000,- wordt uitgegeven aan huur van velden, materiaal en eten + drinken. Voor de overige € 5.000,- worden vier tennisleraren ingehuurd die uit naam van stichting ‘love means nothing’ geld inzamelen voor kansarme kinderen in Zuid-Amerika. Zij bereiden de dag uitgebreid voor en begeleiden het geheel de dag zelf intensief. In ruil hiervoor ontvangen zij € 5.000,- die zij op € 1.000,- aan onkosten na in hun stichting stoppen.
Stichting ‘love means nothing’ wil kinderen in Zuid-Amerika door middel van sport afleiding en de kans op een beter leven bieden. Zij leggen daarom tennisvelden en tennisscholen aan in de sloppenwijken van Rio de Janeiro. Ze laten voor € 4.000,- een tenniscourt aanleggen in de favela Vidigal.
Uiteraard zullen niet alle goede doelen zich lenen voor een dergelijke aaneenschakeling. Neem bijvoorbeeld de aanleg van het tenniscourt, dit dient door een gespecialiseerd bedrijf te gebeuren, waar mensen werken die gewoon hun boterham moeten verdienen. Daarnaast zal het moeilijk zijn om geld voor kankeronderzoek door te sluizen naar de scouting omdat die van kankeronderzoek meestal weinig kaas gegeten hebben. Zolang er weinig gespecialiseerde kennis/kunde nodig is om een goed doel te verwezenlijken zijn er tal van mogelijkheden. Deze doelen zitten dan ook in de basis van de piramide. Naarmate er meer gespecialiseerde kennis/kunde nodig is vindt de beweging naar de top van de piramide plaats. Is er geen vrijwillige gespecialiseerde kennis/kunde voorhanden dan zijn er geen mogelijkheden meer om de oorspronkelijke inleg te recyclen. Het enige wat dus nodig is om geld uit goede doelen te hergebruiken is een medium waar vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht.
Vooral een aantal goede doelen in de categorieën welzijn en cultuur en natuur en milieu zouden goed passen binnen een dergelijke opzet. Binnen deze categorieën vielen ook de meeste doelen in het bovenstaande voorbeeld, pas bij de categorie internationale hulp bereikte de piramide zijn top. De geldstromen in ons voorbeeld zijn natuurlijk niet meer dan betaald vrijwilligerswerk, maar eenmaal geld ophalen voor een goed doel en dit meerdere malen hergebruiken is efficiënter gebruik van beschikbaar kapitaal. Door de selectieve inzet van de oorspronkelijke € 10.000,- is er in het totaal voor € 30.000,- bij goede doelen terecht gekomen (€ 10.000,- + € 8.000,- + € 8.000,- + € 4.000,-). Een piramide met één of twee trappen maken de wereld al weer een stukje aangenamer, so spread the word!